Tuesday, September 8, 2009

Konvoi Cherating

Reactions: 







Pada 14/8/09, bermula jam 11.30pg kami mula bertolak ke Cherating (Balok) melalui laluan Gombak - Karak Heway - Janda Baik (jalan lama) - Bentung - Heway Karak - Temerloh (jalan lama) - Gambang - Beserah - Pantai Balok. Sepatutnye bertolak lebih awal jam 9pg tapi disebabkan oleh masalah teknikal motor saya (meter digital Koso tu memula takde reading...), maka terlewat laa jalannye.

Semasa melalui Heway Karak, trafik OK cuma agak banyak kenderaan yang menuju ke Pantai Timur. Selaku sweeper, saya hanya dapat layan asap 2T kengkawan di depan. Apabila masuk jalan lama di Janda Baik, saya mula menunggu peluang untuk meratah koner2 lazat yang sedia menanti dan peluang tersedia tatkala ternampak 2 member tengah menunggu di tepi jalan dan dengan ghairahnya saya mula meningkatkan kelajuan sambil mula tukar setail riding. Namun begitu, saya masih lagi ‘bermain’ dalam ‘lingkungan selamat’ dan berhati2 memandangkan terdapat banyak blind corners serta ada sesetengah selekoh yang berpasir. Layan punye layan tau2 dah sampai kat simpang nak masuk heway di Bentung lalu berhenti menunggu kengkawan lain sampai.

Kami gerak masuk heway Karak semula dalam kul 12 lebih dan mula2 menetapkan kelajuan pada tahap 140km/h (ikut speed reading meter motor Sepul TZ) sebab bacaan meter digital saya hanya dalam lingkungan 105 – 120km/h! Tengah dok bosan layan heway tu tetiba ternampak Elyas tepi heway dengan TZnye. Masa briefing saya ada bagitau kengkawan ape2hal jalan terus melainkan sweeper ke depan dan bgtau leader untuk berhenti. So, yang lain tak berhenti melainkan saya. Usha punye usha, sah jem panas (tu laa orang dah bagitau maintain plug BR9ES tapi die sesah gak B8ES). Tapi nasib baik piston ring tak melekat terus pasal masih ada compression & bila try crank dia hidup… fuh nasib baik tapi papehal Elyas tambah 2T dalam petrolnye untuk meminimumkan kemungkinan untuk jem lagi.

Baru jer jalan tak jauh dari situ, eh ternampak lak Akam dengan NSRnye sambil menepuk2 seat belakang… apahal? Hem… rupe2nye ade skru yang hold pengunci seat belakang dah tercabut (sebagai makluman, motor dia ni asalnye NSR150R first model tapi converted jadi model ‘kawin campur’ NSR-RR + NSR-SP + TZM..). Nasib baik saya ada spare net ikat barang tu dan pinjamkan… selesai satu lagi masalah.

Kembali layan heway, hinggalah masuk Temerloh & berhenti makan di Hentian Rehat Temerloh (jalan lama yang sebelum jambatan tu). Best gak laa makan kat sini… tak le mahal tapi tak laa murah... Lepas makan kami gerak terus singgah di sebuah masjid untuk solat Jama’ siap2..

Jalan lama ke Kuantan ni kire OK gak laa. Tak banyak perubahan berbanding semasa saya kerap berulang-alik antara KL-Kerteh (kerja dengan ExxonMobil dulu). Sepanjang perjalanan ada laa dua tiga kali berhenti rehat.

Selepas Gambang kami ambil laluan ‘Bypass’ (yang tak lalu pekan Kuantan) dan masuk ke simpang menuju ke Balok untuk ke tempat kami berkhemah. Khemah kami sewa jer.. sebab tempat menginap lain dah habis ditempah.. khemah pun khemah lah.. bikers maa… ape ade hal…! Kami sampai ke destinasi lebih kurang kul 6.30ptg… haus punye pasal sumer gi minum dulu… masuk Maghrib terus singgah masjid bersolat dan seterusnya balik ke khemah untuk bersiap… acara malam laa plak..!
Lepas solat Isyak dalam kul 9.15 kami gerak ke Kuantan… layan satay di Terminal Satay Zul…. Peergghh layan satay ayam, daging & ikan… best giler aahhh ding donggg…! Dah konyang poghot, kami gi usha Teluk Cempedak lak… usha jer laa… tapi agak bohsan gak maybe dek kerana ramai sangat orang yang datang situ kot… parking pun susah gak… ishk..!

Kami sepakat untuk lepak kat Benteng tapi terpaksa redah hujan sekejap… dah basah kuyup… geerrr… menggigil beb… (tak sempat nak sarung baju hujan..!)… di Benteng kami lepak dengan 2 minah yang giler babas peramah (nasib baik 2 minah ni yang offer lepak kat meja dorang pasal meja lain sumer full..!) Macam2 menda yang di borakkan… siap si Karim jadik bahan lagi… tapi kire sporting laa si Karim (nama timangan, tapi kami suka gak panggil dia Kawarim pasal dia pakai Kawasaki ZX150R) ni sebab kat situ nak order air kena layan diri.. so terima kasih laa Karim atas kesudian tolong amik order kengkawan…!

Borak punye borak sampai tekak naik kering balik dan mata makin luyu maka kami pun gerak ke Planet Seafood pekena sup belut untuk menyegarkan badan yang dah lunyai… planning nak gi Planet Kari tapi brader guide ngan minah tu kata Planet Kari tutup… layan sup belut sambil layan Ali Basri (juga dikenali sebagai Ali Abas dek Dapi TZ). Layan punye layan sampai dah takleh nak layan maka kitorang pun balik laa ke khemah… Zzzzzzz…!

Esoknye kitorang gerak ke Cherating… sebelum sampai pantai kami pekena ‘nasik sengat’… apsal nasik sengat? Haa… amik kawww…. Sepinggan nasik dgn lauk kena antara RM11 ke RM13 tak masuk air… peehh.... tak gak kaya2 makcik tuh… mentang2 laa die jer yang bukak kedai pagi tu…!

Lepas tu kami ke pantai… saya sangkakan ramai laa yang nak turun mandi.. rupa2nye Kawarim dengan Ali jer yang layan… maka bercandalah mereka berdua dengan mesra sambil kitorang perhatikan dari jauh…

Lepas Cherating, kami ke Kemaman mencari keropok buat ‘bekalan’ untuk bini masing2 (ops.. yang bujang tu kire bawa bekal untuk member rumah la!)… kire barang bukti laa nih…! Beli punye beli adik tu siap hidang lak kepok lekor panas.. apelagos.. bedal ajer lah…!

Dah puas layan lekor, kitorang terus gi layan sata & otok2 di kampung Kuala Kemaman… peeeerrgghhh…. sedap giiiiillleeeeeeeeerrrrr aaahhhhh dingggg dongggg wehhhh…. memang rugi besar laa beb kalo sesape yang dah sampai sini tak gi layan sata & otok2 kat situ…. terima kasih laa Aidy TZ pasal bawak kitorang ke sini… fuh… kenyang gilos..!

Perut dah kenyang… ‘bekalan’ dah beli… lekor dah tibai… solat lak belum lagi…. maka kitorang terus laa solat di masjid besar Kemaman…. Lepas solat hati pun dah senang maka kami meneruskan perjalanan pulang ikut Gambang… sebelum masuk ke heway kami berhenti berehat sekejap untuk ‘membetulkan tali perut’ masing2… biler nak jalan semula motor Aidy Tz lak bungkam tak mau hidup langsung sedangkan member lain dah terlepas masuk heway. Cek punye cek rupe2nye air dah masuk dalam combustion chamber... blok O-ring dah bocor.. ishk.. haru beb…! Maka terpaksa laa saya ‘membuntangkan mata’ menolak Aidy TZ yang kus-semangat gak laa beratnye… dah petrol full, perut die pun full, ditambah lak dengan segala barang ‘bekalan’ yang diikat… peerrghhh nasib tak tercabut jer kaki dibuatnye.. ye lah saya tolak sampai R&R Gambang.. ingatkan dekat, sekali amik kaaawww jauh tu beb…!

Sampai kat R&R Gambang, kami nampak ade sebuah lori kosong... terus usha brader pemandu lori dan tanya kalo2 bleh tumpangkan motor Aidy... hah.. cantek.. brader tu setuju… nasib baik… Aidy naik motor ElyasTZ… Elyas lak bonceng dengan Ali (sebab Kawa ZX150R dia power bebenor!)… kami meneruskan perjalanan....

Selepas mengisi minyak di R&R Temerloh, mana motor yang tengah run-in (Sepul) dan Akam jalan dulu... saya dan Kawarim sweeper… dalam 5 minit kemudian baru saya dan Kawarim gerak… tengah membesit tu kami nampak ade 4 buah motor berkumpulan dari jauh. Bile dah dekat baru nampak ade 2 biji 135LC tengah ‘mencucuk’ rapat Akam dan Sepul. Bukan Akam dan Sepul tak mau pecut tapi Sepul tengah run-in (tu pun dah cecah 140km/h).. malas laa kang tak pasal2 lak jem lagi sebijik… dah malam nih..! Tapi saya dan Karim jadi bengang laa nengok 135LC tu cucuk rapat lagi lahap cenggitu… saya terus cucuk rapat salah satu LC sambil bagi highbeam… ada laa cenggitu dalam 2 minit… sampai laa 2 biji LC tu mengalah dan mula memecut…. Saya tak lepaskan peluang terus cucuk dorang sekejap… then pegi sebelah… saja nak tengok laju mane dorang bleh blah (dorang siap tunduk superman beb)… meter digital saya baru cecah 120km/h lebih… dalam hati kata ‘eh tak kan satu dua jek beb…!’ tapi meter LC dorang tak tau laa dah brape ek!… dalam pada tu keter pun banyak.. ahh malas lah nak layan budak2 LC tu… saya terus besit melayan sebijik Myvi… Myvi tu pun dah habis tekan (sebab meter digital saya mase tu dah 165km/h)… maka saya pun potong laa die dengan hormat… dah puas besit sorang2 saya pun slow laa balik…. bosan…!

Keluar heway Pantai Timur masuk pula heway Karak, sumer laju semacam… paling depan ialah Ali dengan ZXnye bersama Elyas.. tapi kat area sebelum simpang masuk ke Janda Baik saya ternampak Ali dan Elyas di tepi heway melambai2.. ingatkan dorang bagi signal suruh terus jalan tapi rupa2nye dah kehabisan petrol daaa…. nasib baik Aidy rescue dorang… haa.. tu lah.. laju sangat bro…! Dipendekkan citer kitorang sumer berhenti di Petronas Genting Sempah untuk isi petrol. Lepas tu mana yang motornya bermasalah jalan dulu… bila saya masuk heway semula langsung tak nampak orang di depan… dah jauh gamaknye…

Lepas je terowong, selepas koner2 panjang saya nampak Ali, ingat nak follow rapat jer la… tapi si Ali dah naik giler… mula lah dia layan koner giler2… perrghh tak padan naik berdua siap dengan peti Givi…! Saya tak berani ambil risiko dek kerana terlalu banyak keter… tapi masih follow laa.. ahaks.. potong kang orang kata tak aci lak eh... dia berdua... saya solo...!

Selepas toll Gombak sumer berhenti lepak sementara menunggu lori yang bawa motor Aidy. Mase ni ade member bagitau yang dorang nampak 2 biji LC yang mencucuk Sepul dan Akam tadi tengah menolak motor… ntah jem ke, valve patah ke atau habis petrol kami pun tak tau… Sesampai je lori terus turunkan motor dan masing2 bergilir2 tolak motor Aidy sampai laa ke rumah dia di Sg Chinchin. Lepaih tu masing2 membawa kehaluan masing2 bersama seribu-satu macam kenangan, iktibar dan teladan…. Insya-Allah… konvoi akan datang akan menyusul…. Konvoi motogp?

Salam hormat,

KLraidos

Thursday, September 3, 2009

Meter Koso RX1N kat TZM saya!

Reactions: 

Meter Koso RX1N ni sebenarnya baru jer saya pasang sendiri 13/8/09 lepas… semata2 pasal nak ride ke Cherating keesokan harinya. Puncanye pasal meter original TZM tu dah rosak. Tambahan pulak kalo tuko meter baru TZM pun speedometer tak gak leh guna sebab rim depan saya dah tuko dgn rim depan Aprilia RS 250 manakala fork lak dah tuko fork Honda VFR400 NC30 (meter gear TZM std tu takleh pasang laa…)… maknanya dah bertahun2 gak laa TZM saya nih takde speedometer. Bile konvoi je asyik ter’lajak’ dari kelajuan yang dah ditetapkan (kononnye laa)… ni laa sebab terpasang meter Koso RX1N ni haa….. (tu pun dah berbulan2 gak peram kat setor lepaih beli dek krn takde mase nak pasang!... ni ayat cover line beb… malas sebenarnye!)

Yang jd malas tu sebenarnye dek kerana ‘setting manual’nye agak ‘pening’ yg memerlukan kita kena baca berulang kali baru paham. Pada saya, wiring takde masalah pasal mmg saya OK laa bab wiring TZM nih (dah mcm2 projek la). Dipendekkan citer, saya siap pasang meter ni dah awal pagi sbb sebelum blackout takde letrik… jadinye esok paginye baru terhegeh2 nak setting sensor kelajuan pasal takde reading mase gi isi petrol malam tadinye.. siap setting terus gerak gi umah member… bile dah jalan nah kau… rasa best giler laa pulak…. Asyik dok usha meter jek… ish…bahaya gak beb!

Tapi kan, saya notis satu perkara, katakana speedo tu tunjuk 90km/h, tp saya rasa mcm dah laju lain macam je… walhal segala setting saya ikut 100% buku panduan.. siap sukat ukur lilit tayar lagi… memandangkan tayar depan saya saiz 110/70-17 Battlax BT-090, so ukurlilitnye ialah 1860mm…. magnet utk sensor tu saya bubuh 3 & setting kat meter pun 3, unit bacaan kelajuan pun saya dah set pada km/h instead of mph…

Masa konvoi tu saya lantik diri saya jd sweeper jer… so bermula perjalanan ikut Heway Karak tu dah terasa betapa sehlownye kengkawan lain di depan… so bile ade peluang member lain ganti jd sweeper saya terus laa sesah…. Lagi sekali pelik… kire laju gak laa sesah tu kan tp speedo dlm lingkungan 120 – 130km/h jek sedangkan rpm dah mencanak2 siap shift light memanjang berkelip2 soh tuko gear (shift light saya set utk blink pada 9,000rpm manakala at 10,000rpm nyala terus!)… hah sudah… tak kan clutch slip kot (sedangkan baru tuko original tak sampai sebulan!)…. Tp saya perasan yang kelajuan mase tu mmg laju… tp ape bleh buat… diam aje laa….

Dipendekkan citer, bila berhenti rehat di Temerloh (selepas kuar ikut jln lama di Janda Baik then masuk heway balik di Bentung then kuar balik jln lama di Temerloh), baru laa tergerak nak tanya kengkawan dorang punye speedometer reading… nah kau.. rata2 kata mase kat heway paling slow dlm lingkungan 130-140km/h…. ( eh dorang ni guna tayar depan saiz paling kecik pun 90/80-17, saiz std… yg setahu saya kire lebih berat laa bacaannye kalo nak compare dengan kebanyakkan motor2 lain khususnya yang cc sama besar atau lg kecik!) Dan… yg paling saya tak tahan.. ade member yg rasa mcm motor die ‘dah takde enjin’ dek krn cara motor saya potong mcm ‘sayur’ daa sedangkan meter die dah lebih 180km/h… korang tau brape speedo saya tunjuk?... haa…. Baru dalam 150km/h lebih jer…! Ishh… tergezut gak saya…. So pasni saya nak set diameter tayar dlm meter tu yg konon2nye ukurlilit tayar lebih besar (kire nak tipu laa nih)… bukan ape, rasa mcm tak best laa kan bile meter kite sorang jer yg berat… berat sikit takpe laa lg, ini melampau…. Ape pun, saya yakin reading meter Koso RX1N ni mmg berat… sebab, mase on the way back to KL (malam) saya ter’test’ dgn sebijik Myvi putih… sampai die dah habih tekan gamaknye…. Saya siap potong balik tp reading meter saya tak sampai 170km/h (Dan mmg saya laju laa time tu! Tp lepaih tu saya slow balik sebab nak tunggu kengkawan…)

Haaa…. Buat mase nit u jer laa kot yg saya nak celotehkan kat sini… nak komen? Ada idea lain? Sila… sila

Cau….,

KLraidos